Joseph Noteboom Womens Jersey  Rebranding czyli odświeżenie wizerunku | Marketing Web googlece4ed8f1c5bdd298.html

Rebranding – odświeżenie wizerunku Twojej firmy

Czasami Twoja firma potrzebuje nowego spojrzenia. I chociaż wydaje Ci się, że jest to w pewnym sensie odgrzewanie przysłowiowego kotleta, to zapewniam Cię, że warto się nad tym zastanowić. Ideę rebrandingu według mnie doskonale oddał Paulo Coehlo pisząc, że „ludzie nieustannie tęsknią za odmianą, a jednocześnie pragną, by wszystko pozostało takie jak dawniej”. I jak im tutaj dogodzić?

Rebranding jest procesem, który polega na zmianie percepcji marki poprzez zmianę jej elementów komunikacji. Może to być logo, nazwa firmy, hasło reklamowe, nazwa produktów, a nawet zmiana grupy odbiorców. Właściwie wszystko.

Co dla Ciebie?

Zależnie od tego jakiego typu zmian dotyczy wyróżniamy 3 rodzaje rebrandingu:

Pierwszy z nich to rebranding produktowy. Zastosujesz go w chwili kiedy zależy Ci wyłącznie na zmianie wyglądu danego produktu (koloru jego opakowania, kształtu, grafiki).

tropicana

Drugi rodzaj rebrandingu to całościowy. Chodzi o całkowitą zmianę strategii marketingowej marki. Modyfikujemy logo, grafikę, ale także nastawiamy się na nową grupę docelową.

animalplanet

Istnieje również rebranding, który polega na wzajemnej współpracy dwóch lub większej ilości firm. Polega to na połączeniu wspólnych sił, bądź też przejęciu jednej firmy przez drugą.

era-tmobile

Kiedy wprowadzić rebranding?

Wciąż odwlekasz podjęcie decyzji o rozpoczęciu działań „odświeżających”. Powtarzasz wciąż, że jeszcze masz czas, jakoś to będzie. Jednak Twoja firma notorycznie odnotowuje spadek sprzedaży, wciąż traci nowe rynki. Marże produktowe znacznie zmalały. Jakby tego było mało – wyraźnie tracisz na rozpoznawalności marki, a nawet masz problem z reputacją. Powiem Ci tak: to najwyższy czas, aby coś z tym zrobić.

Jak się do tego zabrać?

Przede wszystkim musisz zrobić „rachunek sumienia”. Zbadać firmę i otoczenie, w której funkcjonuje. Świadomie określ cel, który chcesz zrealizować. Zapytaj o opinię dotychczasowych klientów. Nie bój się krytyki. Dokładnie przeanalizuj obecny stan firmy, jej produkty, klientów i najważniejszych odbiorców. Pamiętaj, że diabeł tkwi w szczegółach i tutaj również nawet najmniejsze, niepozorne z reguły rzeczy mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek Twojej firmy.

Często popełnianym błędem przez przedsiębiorców jest nieangażowanie pracowników. Nie mogę tego zrozumieć, ponieważ to właśnie oni są motorem napędzającym firmę. Zwołaj zebranie w firmie, porozmawiaj z pracownikami przedstaw swoje pomysły i dotychczasowe zaobserwowane problemy. Może i oni podsuną Ci jakiś pomysł? Takie spotkanie sprawi, że kadra szybciej przekona się do nadchodzących zmian.

Przy określaniu działań jakie masz zamiar podjąć dbaj o to, aby Twoje działania były spójne. Muszą się nawzajem uzupełniać. Zbadaj czy zamierzone działania są ze sobą powiązane i doprowadzą do osiągnięcia wymaganego celu. Przyjrzyj się otoczeniu. Weź pod uwagę konkurencję, zaobserwuj jej sposób komunikacji. Określ Wasze cechy wspólne. Nie zapominaj o trendach jakie panują w branży. Wyjdź poza schematy. Inspiruj się, szukaj dobrych praktyk!

Nie wahaj się skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów! Zadbaj, aby przepływ informacji między pracownikami, a agencją był płynny i życzliwy. To znacznie ułatwi i uprzyjemni pracę.

Idealna strategia

Zaplanuj zarówno krótko-, jak i długoterminowe działania, które masz zamiar podjąć. Wszystko musi być przemyślane!

  • Określ wartości, które powinny jednoznacznie kojarzyć z Twoją marką. Muszą być one unikalne i zawężone do kilku najważniejszych.
  • Wskaż miejsce dla Twojej marki w przyszłości.
  • Zadbaj o unikalność – tylko w ten sposób „wybijesz się” ponad konkurencję. Dopracuj dokładnie docelowy styl marki, jej charakter i osobowość. Cała koncepcja powinna być na tyle kreatywna, że z łatwością zespoli wszystkie elementy i nada jej wyrazistego charakteru. Musi być adoptowalna do różnego rodzaju mediów.
  • Zadbaj o nową szatę graficzną. Dobierz odpowiednie kolory, które będą współgrały z ideą i konotowanymi uczuciami, emocjami.
  • Zaprojektuj nowe logo, które doskonale odda charakter firmy.

Najważniejszą rzeczą jest odpowiednie wdrożenie strategii. Opublikowanie znienacka nowego loga, zmiana nazwy firmy czy hasła reklamowego może przyczynić się do całkowitej dezorientacji klientów, co może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Jest to szczególnie szkodliwe w przypadku firm, które zmieniają wizerunek po wielu latach. Przygotuj się na inauguracje nowego wizerunku. To przecież wielkie święto! Przybliż cały proces zmian i przedstaw źródła decyzji o zmianach.

Sukcesy i porażki

Na koniec przytoczę jeszcze kilka przykładów zarówno dobrego, jak i złego rebrandingu, aby jeszcze dokładniej zobrazować to o czym do tej pory mówiłem.

Zacznijmy od sukcesów:

reebok

Reebok: Firma znana na całym świecie z produkcji obuwia i odzieży sportowej zacznie zmieniła logo. Nie była to jednak kosmetyczna zmiana. Zmienił się również charakter firmy.

walmart

Wal-Mart: Zmiana dotyczyła loga i sloganu. Inny slogan oznaczał także zmiany w sposobie komunikacji z klientem. Zamieszczono w nim wizje, przenikała przez różne poziomy działalności sieci Wal-Mart.

Inne przykłady:

pizzahutmbank

A teraz porażki:

pepsi

Pepsi: Zmiana logo kosztowała koncern ok miliona dolarów. Ta kosmetyczna zmiana wywołała kontrowersje. Pojawiło się wiele głosów zdziwienia i rozczarowania.

gap

Gap: Zmiana loga nie było najlepszym pomysłem. O tym firma przekonała się, słysząc liczne głosy klientów. Piękne, charakterystyczne logo zostało zmienione na zwykłe. Tym bardziej, że jest to marka odzieżowa – można powiedzieć, że to istny strzał w kolano. To dowód na to, że należy brać pod uwagę więź klientów z marką.

Im też nie udał się rebranding:

kraftmastercardmyspace

To prawda, że rebranding to proces złożony, pracochłonny. Jednak tylko dobrze przemyślany, potrafi być naprawdę skuteczny. Czasami problemem jest tylko nasza niechęć do zmian. W pierwszej kolejności właśnie to musisz przełamać.

One thought on “Rebranding – odświeżenie wizerunku Twojej firmy

  1. pzw says:

    O ile nowe logo mBanku jest całkiem do rzeczy, to nie rozumiem polityki Master Card, Pepsi czy (o zgrozo!) mySpace. Nowe logotypy nijak się mają do starych, to po pierwsze, a po drugie, są (delikatnie ujmując) mierne… Imo logotyp powinien zapadać w pamięć tym, że jest unikalny i charakterystyczny, a nie tym, że jest brzydki lub wprost dla debili (ikona spacji w sygnecie – blee!).

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trent Murphy Womens Jersey