googlece4ed8f1c5bdd298.html

Facebook

Facebook wprowadza własnego Analyticsa

W trakcie konferencji F8 zapowiadano, że Facebook rozbuduje niebawem swój system analityczny i nowa wersja zostanie wkrótce oddana użytkownikom. Obietnica została spełniona.

Po planerze kampanii to kolejna nowa i rozbudowana funkcja, którą daje do użytku Facebook reklamodawcom. Obie są jeszcze w fazie beta, jednak warto już dziś przyjrzeć się ich działaniu. Facebook Analytics znajdziemy w Menedżerze reklam, w sekcji “Badania i raporty”. Do tej pory mogliśmy badać ruch organiczny i płatny w sekcji “Statystyki” dostępnej w panelu administracyjnym każdego fanpage’a, a działanie kampani można było mierzyć dzięki Menedżerowi reklam. Z kolei Analytics umożliwi badanie wymienionych powyżej danych, ale także monitorowanie przychodów, tworzenie własnego pulpitu, kohort czy percentyli, segmentowanie użytkowników i tworzynie lejków sprzedażowych czy monitorowanie trendy. Możemy mierzyć także działanie botów czy ruch w aplikacji.

Funkcja wymaga jeszcze wielu ulepszeń, choćby możliwości zmiany dolarów na złotówki czy sprawności przeładowywania informacji.

Ten ruch ma z pewnością służyć daniu większych możliwości analitycznych użytkownikom, którzy reklamują się na Facebooku oraz rywalizacji z Google. Zwycięzcami zostaną na pewno użytkownicy, którzy od teraz będą mogli wyciągnąć o wiele więcej ze statystyk i na podstawie tego analizować swoje działania.

Virtual reality na Facebooku?

Gdyby zapytać dowolną osobę z branży digital, z jakim trendem wiążą się największe oczekiwania, duże emocje i miliardy inwestycji, większość wymieniłaby Virtual Reality. Obojętny w tej kwestii nie pozostaje Facebook, który w trakcie konferencji F8 zaprezentował aplikację Facebook Spaces.

Co daje nowa aplikacja? Pozwala utworzyć swój własny Avatar na podstawie zdjęć opublikowanych wcześniej na naszym profilu na Facebooku. Możemy przenieść swoją postać oraz swoich znajomych do wirtualnej rzeczywistości i wspólnie wykonywać różne czynności jak na przykład granie w gry, słuchanie muzyki czy malowanie.

Z reguły do korzystania z VR konieczne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu, tutaj jednak wystarczy telefon, choć otrzymany obraz będzie odbierany wyłącznie w jakości 2D.

5 zmian w analizie video na Facebooku

Video na Facebooku działa coraz prężniej, za czym zaczyna nadążać rozwój analityki tego działu. Na prośbę wydawców i na podstawie aktywności użytkowników, portal udostępnił 5 nowych metryk mających pomóc mierzyć skuteczność materiałów filmowych.

Jakie to zmiany?

-Dotąd Facebook raportował tylko liczbę minut, przez jaką oglądane było konkretne video. Wydawcy zasygnalizowali, że chcieliby mieć możliwość wglądu do całościowych wyników, jakie osiągnęły ich materiały. Nowy wskaźnik agregacji wideo w sekcji Strony, ma za zadanie podanie liczby minut, jaką poświęcono na wyświetlenie naszych filmów.

Nowe video

-Kolejną trudnością, jaką zgłosili wydawcy były problemy z wyświetlaniem informacji o materiałach wyświetlanych poniżej 10 sekund. W związku z tym dokonano uproszczenia agregacji czasu video i możemy teraz sprawdzić informacje o konsumpcji materiału trwającej nawet tylko 3 sekundy.

-administratorzy stron będą mogli sortować materiały video według liczby obejrzanych minut bądź porównać wyniki obecnego video z osiągami poprzednich materiałów. Ułatwiona została także analiza danych w konkretnych odstępach czasowych.

-Wydawcy chcieli także móc porównywać swoje aktualne wyniki z danymi historycznymi, dzięki czemu Facebook umożliwił także porównywanie bieżących wartości z danymi z przeszłości.

-Od teraz możliwe jest także sortowanie filmów pod kątem czasu wyświetlania bądź liczby wyświetleń, co ułatwi stworzenie rankingu najpopularniejszych materiałów w dowolnie wybranym odstępie czasowym.

Messenger docelowym miejscem reklam!

Kolejnym miejscem, do którego będziemy mogli kierować reklamy będzie Messenger. Jak to wykorzystać? Jak skonfigurować taką reklamę?

Po kliknięciu reklamy w aktualnościach, automatycznie otwarta zostanie rozmowa z marką, w trakcie której będzie można odpowiedzieć na pytania i wątpliwości klienta, a także:

-zaoferować zniżkę – spersonalizowana wiadomość i kod na produkt, którym zainteresowany jest klient może być świetnym sposobem na obsługę klienta i potraktowanie go w sposób zindywidualizowany.
reklama messenger 1
-wypromować nowe oferty – klient po kliknięciu w reklamę wejdzie w konwersację, w której będziesz mógł odpowiedzieć na jego pytanie dotyczące oferowanych przez Ciebie towarów lub usług.

reklama messenger 2

By usprawnić działanie tych reklam można zautomatyzować odpowiedzi na pytania korzystając z gotowych szablonów odpowiedzi wewnątrz Facebooka bądź korzystając z narzędzia Chatfuel. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepiej zaprogramowany program nie zastąpi człowieka, który będzie mógł reagować na każde, również te nieprzewidziane zapytania.

Jak ustawić reklamę na Facebooku z Messengerem jako miejscem docelowym?

  1. Uruchom Menedżera reklam lub Power Editor.
  2. Wybierz cel Ruch (lub Odsyłanie odbiorców do witryny reklamodawcy).
  3. Wybierz nazwę kampanii i kliknij “Kontynuuj”.
  4. Wybierz grupę odbiorców, budżet oraz umiejscowienie (w przypadku tego rodzaju reklamy, nie możesz użyć Instagramu jako umiejscowienia).
  5. Wybierz format na poziomie reklamy. Możesz wybrać między formatem karuzelowym, pojedynczym obrazem, pojedynczym filmem a pokazem slajdów.
  6. Wybierz stronę, którą chcesz połączyć oraz Messengera jako miejsce docelowe.
  7. Wybierz wiadomość powitalną. Gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę, zostanie automatycznie przekierowany do Messengera i zobaczy tę wiadomość oraz treść reklamy.
  8. Po skonfigurowaniu reklamy kliknij przycisk Złóż zamówienie.

Video na Facebooku? Tylko natywnie

Facebook jest serwisem zazdrosnym i nie lubi odsyłania ze swojej tablicy do zewnętrznych źródeł. Od dłuższego czasu można zaobserwować spadek zasięgu postów kierujących do tzw. Third Party Links. W ten sposób Zuckerberg chce zmusić użytkowników do umieszczania treści bezpośrednio na jego portalu i zwiększeniu zaangażowania.

Statystyki nie kłamią i pokazują, że obecnie to video jest najlepszym typem publikacji na Facebooku. Zgodnie z badaniami firmy Quintly, która badała osiągi ponad sześciu milionów postów na Facebooku zamieszczanych w okresie od lipca do grudnia 2016 r. Filmy opublikowane bezpośrednio na Facebooku notowały 1055% wyższą liczbę akcji i 186% wyższą interakcję niż treści znajdujące się na zewnętrznych serwisach – przede wszystkim z YouTube.

quintly video1

Najwyraźniej marki zwróciły na to uwagę – w innym miejscu w raporcie, Quintly zauważa, że ostatecznym miejscem publikacji ​​84,47% badanych postów(a więc 5 070 593 materiałów video) jest Facebook.
quintly video2

Większe strony zmieniły swoje praktyki – porównując całkowitą liczbę opublikowanych filmów z YouTube, badacze Quintly podzielili grupy według wielkości odbiorców i stwierdzili, że strony z udziałem od 1 miliona do 10 milionów zwolenników miały największą zmianę od oddania Treść YouTube.

quintly video3

Jednocześnie widać jednak, że większe strony zintensyfikowały swoje wykorzystanie YouTube’a, choć według Quintly może to być związane z częstszym pojawianiem się trailerów filmów oraz filmów celebrytów.

W wynikach podkreślono potrzebę publikowania treści odpowiednich dla danej platformy, wprowadzenia konkretnych strategii do każdej sieci społecznościowej oraz wykorzystania możliwych natywnych procesów. To akurat wydaje się oczywiste – konkretne platformy preferują natywną treść nad zewnętrznymi źródłami, gdyż ta umożliwia użytkownikowi dłuższe działanie na platformie i pomaga zwiększyć zaangażowanie i wyświetlać stawki. Wobec tego nie należy dziwić się, że treści wideo w serwisie Facebook działają tak dobrze w porównaniu z zewnętrznymi dostawcami.

Facebook i Twitter testują nowy wygląd

Praca zespołów programistycznych nigdy się nie kończy, nawet w przypadku takich gigantów jak Facebook czy Twitter. Niebawem zobaczymy owoce tych działań w postaci nowego wyglądu tweetów oraz komentarzy na Facebooku.

Wprowadzone zmiany nie wywrócą do góry nogami całego designu serwisów, bardziej będą to drobne zmiany, których jednak trudno będzie nie zauważyć. Po pierwsze – na Twitterze w wersji iOS zmieni się wygląd profili. Zmiana jest przedstawiona na poniższym obrazku. Zmieniony zostaje sposób sortowania wpisów. Testowany jest również nowy format na karcie powiadomień na pulpicie, zmieniając się z mobilnego stylu na format, który zawiera bardziej wyraźny link do oryginalnego tweeta.

twitter sortowanie

Czasami trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić, gdzie należy kliknąć powiadomienie, aby uzyskać więcej informacji – przez załączenie bezpośredniego linka do oryginalnego wątku, łatwiej jest kliknąć i mieć pewność, na co dokładnie odpowiada użytkownik. Póki co jest pewne, czy jest to wdrożenie na stałe lub ograniczony test.

twitter linki

Na Facebooku tymczasem planowane jest wprowadzenie innego wyglądu komentarzy. Mają wyglądać podobnie do… dymków z Messengera. Ma to na celu zachęcenie użytkowników do większego zaangażowania, poprzez skojarzenie z wyglądem popularnego komunikatora. W ten sposób firma z Menlo Park chce wykorzystać fakt, że z Messengera korzysta już miliard osób, a badania pokazują, że rozmowy prowadzone za pośrednictwem komunikatora są o wiele bardziej osobiste i dynamiczne niż te prowadzone w komentarzach.

O powyższych zmianach nie można powiedzieć, że są w jakimś stopniu przełomowe, da się jednak dostrzec, w jakim kierunku zmierzają oba portale i w jakim stopniu wykorzystują user experience w ewolucji designu. Im lepiej te poprawki się przyjmą, tym lepiej dla marketerów.

Reakcje i wzmianki – nowości w Messenger

O Messengerze od pewnego czasu coraz trudniej mówić jako o elemencie Facebooka, gdyż powoli wyrasta na osobny system i pracuje na własny brand poprzez wprowadzenie kolejnych usprawnień i dodatków. Tym razem wprowadzone zostały Reakcje oraz Wzmianki.

Dzięki ostatnio wprowadzonym funkcjom możemy dodać reakcję na wypowiedź uczestnika czatu, a przy użyciu “@’ przywołamy wybranego użytkownika konwersacji. Wspomniane reakcje znamy już z Facebooka(uśmiech, smutek, wow itd.), ale pojawiły się też dodatkowe emoji(miłość, kciuk w górę i kciuk w dół). Aby dodać reakcję do wypowiedzi, wystarczy ją przez chwilę przytrzymać i wybrać. Jeśli chodzi o konwersacje grupowe, dla jednej wiadomości widoczne jest kilka reakcji. W dolnym rogu wiadomości widzimy informację, jak oraz ile razy zareagowano na daną wypowiedź. Po kliknięciu w daną reakcję dowiemy się, jak reagowano i którzy użytkownicy wykazali aktywność.

reakcje

Dzięki funkcji “Wzmianki”, skończą się problemy z chaosem w konwersacjach grupowych. Jeśli uczestniczymy w takiej rozmowie i jakaś wypowiedź dotyczy konkretnie nas, nie będziemy musieli już przeszukiwać całej rozmowy, wystarczy kliknięcie w powiadomienie, by sprawdzić, gdzie ostatnio pojawił się dotyczący nas wątek.

wzmianki

Nowe zmiany tym razem nie mają wejść w pole Snapchatowi, ale… Slackowi. Zmiany mają pojawić się także w dedykowanej zespołom projektowym aplikacji Workplace. Nie bez znaczenia jest tutaj także fakt, że niebawem w Messenger zostanie kolejną lokalizacją, w której pojawiać się będą reklamy.

Najpopularniejsze serwisy społecznościowe Millennialsów, Generacji X oraz Baby Boomers

Przy tworzeniu każdej kreacji reklamowej marketer musi zadać sobie pytanie o grupę odbiorców oraz portale i narzędzia, jakich będzie mógł użyć w kampanii. Raport wykonany przez Sprout Social ma pomóc w odpowiedzi na te pytania.

Większość przedstawicieli Generacji X and Baby Boomers, a więc 65% twierdzi, że to Facebook jest ich ulubioną platformą społecznościową. Portal Zuckerberga zajmuje także pierwsze miejsce wśród Millennialsów (33%), aczkolwiek z niewielką różnicą na drugim miejscu znajduje się Instagram(22%) oraz Snapchat(16%) posiadający pośród tej grupy największy odstek użytkowników. Z kolei dla młodszych Millennialsów (wiek 18-24) na pierwszym miejscu znajduje się Instagram (25%), zaraz po Facebooku (24%) oraz Snapchacie (23%).

Portale według pokolenia

Respondenci wszystkich trzech generacji częściej wybierali YouTube jako swoją ulubioną społecznościową sieć niż Twitter lub Pinterest.

Obserwowanie social media według generacji
Osoby z Generacji X(48,8%) oraz Millennialsi(48,6%) prawie dwa razy częściej obserwują profile marek w social media niż przedstawiciele Baby Boomers(25%).

Zachowania unfollow
Co ciekawe, to przedstawiciele Pokolenia X najczęściej przestają obserwować profile marek, jeśli te używają agresywnych treści. Millennialsi kończą przygodę z obserwowaniem marki, kiedy jej komunikacja staje się denerwująca, a Baby Boomers jeśli w ich ocenie brandy zbyt spamują.

Raport został oparty na danych z ankiet wykonanych w styczniu 2017 na 1000 przedstawicieli Millennialsów (wiek 18-34), Generacji X (wiek 34-54) i Baby Boomers (wiek 55+).